Milyen gerincsérv műtét utáni tornagyakorlatokat érdemes végezni?

51
gerincsérv műtét után

Hazánkban a lakosság 10-15%-a szenved gerincsérvtől, melyet gyógytornával, fizikoterápiával, gyulladáscsökkentő gyógyszerekkel is orvosolhatunk. Ha ezek nem segítenek, sokszor jön a műtét, amiről sokan azt hiszik, hogy örökre megoldja a panaszaikat.

Ez nem így van, ha nem törődünk vele és elhanyagoljuk a mozgást a beavatkozás után, könnyen újra kialakulhat a sérv. Ezért is fontos a gerincsérv műtét utáni gyógytorna.

A gerincsérv oka és tünetei

A gerincsérv akkor fordul elő, amikor a porckorong külső rétege megreped, és a belső zselés anyag kiszakad. Ez nyomást gyakorolhat az idegekre, ami fájdalmat és egyéb tüneteket okozhat. Sérv kialakulhat az időskor következtében, mivel a porckorongok a kor előrehaladtával gyengülnek, de okozhatja genetika, gerincsérülés, ülő életmód, nagy súlyok gyakori és helytelen módon való emelése vagy akár az elhízás is. A gerinc- vagy porckorongsérv fájdalmas probléma, a fájdalom helye a sérv kialakulásának helyétől függ, ez kisugározhat a hátba, a lábba, a nyakba, de a karba is. Gyakori a zsibbadás, a bizsergés, de nem ritka, hogy izomgyengeség valamint bél- és hólyagproblémák is kialakulnak.

- hirdetés -

Így gyógyítható a gerincsérv

A Mechanikai Diagnózis – más néven McKenzie- – terápiát szakképzett gyógytornászok és orvosok végzik, mellyel képesek az elmozdult porckorongot visszamozdítani a helyére a test ismételt mozgatásával. Azonban vannak olyan előrehaladott állapotok, amikor a McKenzie terápia és más gyógytornák már nem segítenek, ilyenkor műtéti beavatkozásra van szükség.

Gerincsérvműtét utáni tornagyakorlatok

A gerincsérv műtétnek köszönhetően megszűnnek a kínzó tünetek, azonban nem szabad ennyiben hagynunk a dolgot, további feladat vár ránk: meg kell erősíteni a gerincstabilizáló izmainkat. Erre azért van szükség, hogy a sérv ne újulhasson ki, a fájdalom ne jelenhessen meg ismét.

Már a műtétet követő napon érdemes felkelni és rövid sétára indulni, majd pedig az ajánlott gyakorlatokba belekezdeni. Ezek nagyon könnyű szintről indulnak, a harmadik héttől kezdődően ajánlott a nehezebbnek tűnő gyakorlatokat végezni, ezekből hoztunk most hármat:

  • A hátunkon fekve hajlítsuk be a lábunkat úgy, hogy a talpunk a talajon marad. A karjainkat a fülünk mellett nyújtsuk ki és kezdjünk nyújtózkodni. Ezt tartsuk ki legalább egy percig, de legkésőbb addig, amíg nem okoz fájdalmat.
  • A következő gyakorlatban hason kell feküdnünk, és az előzőhöz hasonlóan nyújtsuk ki a karjainkat, amilyen messze csak tudjuk. Ezután fekvőtámaszhoz hasonló kéztartással húzzuk vissza karjainkat a vállunk alá, és toljuk fel a felsőtestünket, mint a fókák. Ezt tartsuk ki pár másodpercig, majd rendeződjünk vissza alapállásba, és nyújtsuk ki újra hason fekve mindkét karunkat. A gerinccsigolyák ilyenkor érezhetően eltávolodnak, a porckorongok a helyükre kerülnek. A mozdulatsorból érdemes tíz darabot végezni.
  • A hasizom erősítése is fontos a gerincbetegeknél, így a harmadik gyakorlat erről fog szólni. Feküdjünk a hátunkra, emeljük fel a térdnél behajlított lábunkat úgy, hogy a combunk 90 fokos szöget zár be a talajjal. Helyezzünk egy nehéz könyvet a vízszintesen tartott lábszárunkra, a derekunkat szorítsuk a talajhoz, és tarkóra tett kézzel végezzünk kis haspréseket.

Ne feledjük, hogy ezeket mindig csak gyógytornásszal való konzultáció után végezzük!

Kép forrása: unsplash.com